הספק רמקול מהו?

או – כיצד לבחור רמקול

 

בשנים האחרונות מתהדרים יצרנים רבים בכתיבת מספרים מעוררי התפעלות כנתון חשוב לעצמתו של הרמקול אותו הם משווקים.   חובבי אודיו שהפכו עצמם ליועצים כי הצליחו לצבור ניסיון מעשי בעבודה בתחום מישרים קו ותומכים בתהליך כי הרי כבר נאמר ‘כל המרובה הרי זה משובח’.

בואו ונעשה קצת סדר בנושא.

הספק ניתן למדוד באופנים רבים PMPO, Music Power, Continues, RMS, Peak   ועוד. נזרקים מספרים כמו W1000,  W2000 או רק W800 ללא ציון נוסף מהו הנתון ומה אופן המדידה.

באחד הפורומים שקראתי פשוט אמרו על זה ‘ברור שזה קישקוש מוחלט’.  הספק מכסימלי או הספק ממוצע רגעי לשבריר שניה ממש לא מעניין.  גם כיתוב, כביכול מקצועי, של  8Ω, 1KHz, 0.1 THD – 600W איינו מעניין.  ההספק המעניין הוא רק במדידת RMS, שבה חלים כבר כללים מדוייקים וברורים, לא לשבריר שניה ובכל התדרים בתחום השמיעה של האוזן האנושית הוא הנתון החשוב.  ראו את הפלא כיצד ההספק צנח פלאים מהנתון הקודם  –  8Ω,  20Hz-20KHz,  0.1 THD450W

אני מאוד אוהב להמשיל את סרגל המתכת שלי לרמקול. גם אם נחבר אותו למוצא מגבר אימתני של W2000 הוא יחזיק מעמד שני.  האם זה הופך אותו לרמקול חזק? מכאן שחסר לנו נתון נוסף.  הנתון החסר הוא הנצילות.  כמה מההספק, מהכוח שהפיק המגבר, נוצל על ידי הרמקול להפקת צלילים?  לנתון זה קוראים –  SPL . לסרגל המתכת שלי ה – SPL כמובן שווה לאפס. הוא אולי ילהט כתנור חימום אבל מוסיקה לא ישמיע.

בהנחה שבאמת מדובר ברמקול סביר מיצרן סביר ונניח שה – SPL בגבולות הרצוי, יש לדרוש לדעת מהו ההספק האמיתי של הרמקול.  מהו ה – RMS, ולא לזמן קצוב בלבד,  ורק כך נוכל לבחור ברמקול המתאים לצרכינו או לחילופין לוותר על הנתון הזה.  מי מאמין שקיים רמקול בקוטר 12 אינץ המסוגל להפיק הספק של W2000  או אפילו של W1000 ?

“מהם השטויות האלה” שואלת קומיקאית ידועה, אם כי בהקשר אחר.  אל תתנו למספרים הגבוהים להטעות.

יש לדרוש נתונים מדויקים או לא לדרוש בכלל. אל תתנו ליועצי סתרים שצמחו ממספר חודשים או שנים של עבודה בתחום בחברת הגברה להכתיב. לא לטעות ולחשוב שככל שהמספר גבוה יותר כך גם התפוקה והאיכות.

כיום יש העדפה לרמקולים מוגברים.  אמנם ‘משלמים’ על הנוחיות באיכות אך התשלום כנראה לא נורא. ברמקול מוגבר משערים שהיצרן התאים את הספק הרמקול למגבר.  שהכל ‘כפי שצריך’.  הדבר נכון אך עדיין יש להבין את הנתונים,  מה משקפים הנתונים והאם הכתוב נותן תמונה אמיתית ומשקפת את התוצאה המופקת מהרמקול, בהתאם לנדרש, למטרה לה מיועד הרמקול.   

קיום מגבר חזק בארגז אינו מעיד שגם תפוקת הארגז תהיה גבוהה.  יש לשאול כיצד נמדד ההספק ולדרוש את הנתון האמיתי הספק ב – RMS או עדיף מהו ה – SPL .

עצה לסיום:  תתייעצו עם יותר מאחד.  כמו בתחום הרפואה דעה נוספת שניה לא תזיק.  הכתוב לא תמיד מדויק כי כבר נאמר ש ‘הנייר סובל הכל’, תבקשו השוואת מערכות.  אם אינכם מומחים ואינכם מצוידים במכשור בדיקה תנו לאוזניים להחליט. תבקשו הדגמה \ השוואה של האחד מול השני. תבדקו בחלל גדול לא בחנות קטנה, בה גם רמקול סטריאו בייתי ישמע נהדר, או בשטח פתוח. יש לבדוק בהספק גבוה בהעברת מוסיקה ובהפעלת מיקרופון. רמקולים מגיבים בצורה שונה לשני מקורות צליל אלה.

 

 

נשמח להרחיב ולהסביר.  צוות חברת ‘שמע’   –  03-5702207 .

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support